Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@12:44:22 GMT

«نون ‌خ»؛ سریالی که می تواند «با‌ مزه» بماند

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۳۳۳۲

«نون ‌خ»؛ سریالی که می تواند «با‌ مزه» بماند

مزیت نسبی «نون خ» از همان ابتدا، فاصله گرفتن از الگوهای کلیشه ای طنز در سریال های ایرانی و حرکت به سوی ساخت کاراکترهای بومی بود؛ مولفه ای که باید بیش از پیش مورد توجه سعید آقاخانی قرار گیرد. 

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی: در شب هایی که گذشت آخرین قسمت های سریال نوروزی «نون خ» روی آنتن تلویزیون رفت تا سومین فصل این سریال هم به پایان برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سریالی که از همان نخستین قسمت های فصل اول بارقه ای از امید را در ذهن مخاطبان به وجود آورد و تماشای مجموعه ای دیدنی را نوید داد. نون خ یک در کنار نقاط قوت خود، نقاط ضعفی داشت که «سعید آقاخانی» کوشید در نون خ دو آن ها را مرتفع کند. از این جهت فصل دوم سریال نسبت به فصل نخست، مجموعه ای منسجم تر از آب درآمد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بسیاری از آن ها که نون خ دو نخستین تجربه آشنایی شان با نورالدین خانزاده و دوستانش بود، پس از آن به تماشای قسمت های نون خ یک نشستند. آن چه نون خ دو را چنان گیرا و جذاب کرد، فاصله گرفتن از الگوهای کلیشه ای طنز در سریال های ایرانی و حرکت به سوی ساخت کاراکترهای بومی بود؛ نکته ای که در فصل های نخست سریال پایتخت هم چشمگیر بود. 

 

نون خ دو در حالی نوروز سال گذشته روی آنتن رفت که همه گیری کرونا فیلمبرداری قسمت های پایانی سریال را با چالش مواجه کرد. در این شرایط بود که با پایان فصل دوم، «مهدی فرجی» تهیه کننده سریال از تداوم تولید نون خ خبرداد.

 

بر این اساس فصل سوم نون خ نوروز امسال پخش شد و به خاطر موفقیت فصل گذشته، انتظارات بسیاری از آن وجود داشت. کاراکترهای دوست داشتنی فصل دوم در کنار دیالوگ های ماندگار و اشارات جالب توجه به شرایط جامعه همگی از نون خ سریالی جذاب و یکدست ساخته بود. مولفه هایی که به نظر می رسد در فصل سوم چنان که باید مورد توجه قرار نگرفت.



مثلا یکی از مشکلات نون خ یک، حضور «علی صادقی» بود. مساله ای که در فصل دوم مرتفع شد و حالا دوباره در نون خ سه به نقطه منفی سریال بدل شد. صادقی با آن کاراکتر و رفتارهای تکراری سال های گذشته، نه تنها هیچ مزیتی برای نون خ نداشت، بلکه بافت یکپارچه سریال را نیز دچار مشکل می کرد. به واقع فیلمنامه نون خ سه در مقایسه با نون خ دو به نظر دست خالی می رسید و تمهید جبران آن افزودن کاراکتر سیروس و بهادرخان بود. راه حلی که به هیچ عنوان نتوانست این خلا را جبران کند.

 


موضوع دیگری که می توان به آن اشاره کرد، رخدادهای فانتزی سریال است که در فصل سوم از منطق سریال خارج شده و به پدیده ای غیرقابل قبول بدل شده است. در این زمینه می توان به برخورد صاعقه به کاراکتر فریبرز اشاره کرد که سریال را از حالت رئال به کمیک تبدیل کرد.



علاوه بر این ها باید به تلخی های قصه نون خ سه پرداخت که برخلاف فصل های گذشته از قصه های فرعی به داستان اصلی سریال راه یافت و در دقایقی زیادی از مجموعه کام مخاطبان را تلخ کرد. گرچه در این میان سکانس هایی چون گفتگوی حس برانگیز «نورالدین و خجسته»، از لحظات فوق العاده این فصل به حساب می آید.

 

اما در کنار نقاط ضعف سریال نون خ، باید به نقاط قوت آن نیز اشاره کرد. مثلا کاراکتر سلمان و افزایش قصه ها و دیالوگ های مربوط به او که توانست ضعف های سریال را تا حدی بپوشاند. منطق خاص شخصیت سلمان موجب شد دیالوگ هایی به یادماندنی از او به یادگار بماند و ورد زبان مردم کوچه و خیابان شود.

 

به طور کلی  نون خ سه را باید در میان مجموعه های تلویزیونی ویژه نوروز، سریالی موفق و پرمخاطب تلقی کرد. سریالی که توانست در شب های نوروز طیف های متنوع مردم را پای تلویزیون بکشاند و خنده ای بر لبشان بنشاند. گرچه تصمیم به تداوم تولید نون خ قطعا نیازمند بازنگری در نقاط ضعف و تقویت مزیت های نسبی سریال است. 

 

 

 

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: نون خ سعید آقاخانی نوروز تلویزیون نون خ دو نون خ سه فصل دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۳۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیا باید منتظر کسی که پول دارد بماند!/ کشتن انسان‌ها بدون ترس

به گزارش خبرنگار مهر، ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر و نمایش‌هایی رادیویی که در فعالیت‌های رادیویی خود به سراغ آثار مطرح و تأثیرگذار ادبیات و ادبیات نمایشی جهان می‌رود و این آثار را در قالب نمایش رادیویی کارگردانی و به مخاطب ارائه می‌دهد، به سراغ رمان «بیلی بت‌گیت» ادگار لارنس دکتروف نویسنده آمریکایی رفته است.

«بیلی بت‌گیت» که روایت‌گر ورود پسری ۱۵ ساله به یک باند تبهکاری است، برنده جایزه انجمن ملی منتقدان کتاب آمریکا و جایزه پن/ فاکنر برای داستان و همچنین کاندیدای دریافت جایزه ادبی پولیتزر شده است.

در سال ۱۹۹۱ و با کارگردانی رابرت بنتون فیلمی با اقتباس از رمان «بیلی بت‌گیت» ساخته و اکران شد. در این فیلم بازیگرانی چون داستین هافمن، نیکول کیدمن، استیون هیل، استیو بوشمی و بروس ویلیس به ایفای نقش پرداختند.

ایوب آقاخانی علاوه بر کارگردانی، اقتباس و تنظیم برای رادیوی نمایش رادیویی «بیلی بت‌گیت» را بر اساس رمان دکتروف و با ترجمه احسان برکت بر عهده داشته است.

بازیگران حاضر در قسمت سوم این نمایش رادیویی به ترتیب ایفای نقش عبارتند از شیرین بیده در نقش بیلی بت‌گیت، پریسا مقتدی در نقش لولا، بابک داداش‌پور در نقش ایروینگ، احمد لشینی در نقش شولتز، اکبر مولایی در نقش برمن، محمد شریفی‌مقدم در نقش میکی.

فرشاد آذرنیا افکتور، رضا طاهری صدابردار، شهلا نیساری تهیه‌کننده، دیگر عوامل نمایش رادیویی «بیلی بت‌گیت» هستند.

در سومین قسمت نمایش رادیویی «بیلی بت‌گیت» با مدت‌زمان ۱۷ دقیقه و ۵۹ ثانیه، بیلی برای لولا از کشته‌شدن مامور آتش‌نشانی توسط شولتز می‌گوید و تاکید می‌کند که شولتز از کشتن آدم‌ها هراسی ندارد و به راحتی درباره قتل‌های خود حرف می‌زند. لولا از بیلی می‌پرسد که آیا به کسی آنقدر علاقه‌مند شده است که سرنوشت او برایش مهم شده باشد و بیلی از ربکا نام می‌برد. لولا می‌گوید که دلبستن زیادی به دیگری اشتباه است زیرا از دید لولا زندگی یک معامله است.

بیلی در یک مهمانی پی می‌برد که شولتز به لولا علاقه‌مند شده است. لولا در هنگام شام شروع به یاد دادن آداب غذاخوردن به شولتز می‌کند و شولتز به خاطر علاقه‌ای که به لولا دارد بدون هیچ ناراحتی حرف‌های او را می‌پذیرد.

شولتز به یک بانک مراجعه می‌کند و به بیلی می‌گوید که نزد رییس بانک برود و به او بگوید که شولتز قصد دارد در حساب بانکی خود مقدار زیادی پول واریز کند. شولتز قصد دارد بانک را در اختیار خود بگیرد. شولتز معتقد است دنیا باید منتظر کسی باشد که پول دست‌اش است.

با هم سومین قسمت از نمایش رادیویی «بیلی بت‌گیت» را بشنویم.

کد خبر 6095196 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • بیانیه‌های سریالی سپاهان علیه پرسپولیس با یک محتوا | آفرین؛ چه دیدگاه جالبی!
  • از افشین پیروانی بپرسید اوسمار بماند یا نه | او برای نیم‌فصل بهترین گزینه بود
  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • هیچ یک از قطعات راه آهن استان نباید معطل بماند
  • تکذیب شد: توخل هم حاضر نیست در بایرن بماند
  • فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود
  • هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل باز بماند
  • دنیا باید منتظر کسی که پول دارد بماند!/ کشتن انسان‌ها بدون ترس
  • تاکید رئیس بایرن: توخل فصل بعد نیست
  • پشیمانی عجیب بایرن: شاید توخل بماند!